Kombinationsrejser og sammenhængende transport
Retningslinjer:
Vis alle
Den sammenhængende rejse
Den fysiske infrastruktur skal understøtte et attraktivt samspil mellem bl.a. tog, metro, bus, cykler, el-delebiler og delecykler samt nem adgang for gående og cyklende.
Trafikale knudepunkter
Stationer og trafikale knudepunkter (steder med adgang til flere transportformer) skal udvikles og kombineres med andre services og funktioner for brugerne, hvor der eksempelvis bør etableres fælles plads til el-delebiler og attraktiv cykelparkering.
Adgangsforhold for fodgængere og cyklister
Der skal sikres gode adgangsveje og gangruter fra boliger og arbejdspladser til busstop, stationer og trafikale knudepunkter. Disse skal desuden optimeres ved:
- at etablere et finmasket stinet for fodgængere rundt om stop og stationer, som minimerer omveje og sikrer direkte adgang.
- at etablere praktiske, sikre og trygge krydsningsmuligheder ved veje for cyklister og fodgængere.
- at forbedre servicen ved og opgradere byrum og cykelparkering omkring stop og station
- at etablere gode adgangsforhold for personer med funktionsnedsættelser, (herunder gangbesværede).
Redegørelse:
Vis alle
Sammenhængende transport
Det er afgørende for den sammenhængende rejse, at den fysiske infrastruktur understøtter samspillet mellem eksempelvis tog, metro, bus, cykler og delebiler samt at adgange for gående og cyklende er nemme og direkte.
Læs mere om stationsnær byudvikling her.
Københavns Kommune vil derfor arbejde med indretning af trafikaleknudepunkter, både ved store knudepunkter, hvor mange transportformer kan mødes, og ved mindre knudepunkter.
For at sikre sammenhængende transport på tværs af kommuner, er det vigtigt, at der er fokus på cykelinfrastruktur og kollektiv transport. Herved kan fx cykelpendlere kombinere cykel og kollektiv transport og pendle med cykel over længere distancer.