Transportkorridor

Landsplandirektiv for Hovedstadsområdet udlægger en korridor som arealreservation til mulige fremtidige trafik- og forsyningsanlæg. Her begrænser statslige regler byggeri og anlæg m.v. Statslige regler udlægger også areal til overordnede vejanlæg.

Retningslinjer:

Vis alle

Transportkorridor

Inden for den af staten udpegede transportkorridor som vist på kortet skal den langsigtede reservation til fremtidig trafikal infrastruktur og tekniske anlæg opretholdes. Korridoren skal derfor som udgangspunkt friholdes for ny bebyggelse og anlæg.

Arealreservationer til vejanlæg

Den kommunale planlægning skal respektere den allerede igangsatte Nordhavnstunnel og de udvidelser af Amager- og Øresundsmotorvejen, der fremgår af kortet under retningslinjen Byens vejnet.

Redegørelse:

Vis alle

Transportkorridor m.v.

Den overordnede statslige planlægning for Hovedstadsområdet (landsplandirektivet Fingerplan 2019) omfatter arealer til infrastrukturanlæg, der skal respekteres i den kommunale planlægning. Disse anlæg er optaget i kommuneplanen under de emner, de hører til (energitransmission, veje mv.). Transportkorridoren er en reservation med mulighed for flere anvendelser inden for trafikal og/eller teknisk infrastruktur. Der er således ikke konkrete planer for dens anvendelse, men korridoren (der kun udgør et meget lille areal i Københavns Kommune) skal holdes fri for anlæg, der kunne hindre dens fremtidige brug, i overensstemmelse med de bestemmelser, der fremgår af Fingerplan 2019. 

De statslige reservationer til overordnede vejanlæg omfatter anlæg med en fastlagt placering og udformning, hvor etableringen enten er i gang eller umiddelbart forestående. Det gælder i København for Nordhavnstunnelen samt udvidelser af Amager- og Øresundsmotorvejen med ekstra spor i det eksisterende trace, der derfor er indarbejdet i det samlede vejnet for byen. 

Fingerplan 2019 omfatter dertil mulige placeringer for vejanlæg, der endnu kun er på undersøgelsesstadiet. Det gælder for de traceer, der på tidspunktet for vedtagelse af Fingerplan blev undersøgt til anlæg af en Østlig Ringvej. Undersøgelserne førte til en beslutning om at gå videre med planlægning og miljøkonsekvensvurdering af et andet trace, hvorfor forundersøgelsesstrækningerne fra Fingerplan 2019 ikke længere er aktuelle for den kommunale planlægning. Den nu igangværende proces med statslig planlægning og miljøkonsekvensvurdering af en Østlig Ringvej ventes at føre til en beslutning i form af en anlægslov i løbet af planperioden. Indtil da respekterer og afventer den kommunale planlægning det forventede trace og dertil hørende arealbehov.