Trafiksikkerhed og tryghed

Københavns Kommune arbejder målrettet for, at de københavnske gader er trygge og sikre at færdes på samt at ingen må blive dræbt eller komme alvorligt til skade i trafikken.

Retningslinjer:

Vis alle

Trafiksikkerhed

Alle muligheder for at gøre det sikkert at færdes på Københavns Kommunes veje skal udnyttes. Forholdene på vejnettet bør indrettes, så trafikanterne følger den gældende skiltede hastighed. 

Tryghed i boligområder, vejkrydsninger samt signalregulerede kryds

Hastighedsgrænserne i boligområder skal så vidt muligt sænkes til 30 eller 40 km/t, og der skal etableres trygge forhold for alle trafikanter. Sikkerhed og tryghed for alle trafikanter skal prioriteres højt ved udformningen af krydsninger af veje samt i signalregulerede kryds.

Sikre skole- og fritidsveje

Der skal være fokus på at etablere sikre og trygge cykel- og gangforhold for børns adgang til skole, idræt og fritid i Københavns Kommune, herunder etablering af sikre skoleveje. 

Redegørelse:

Vis alle

Trafiksikkerhed og tryghed

Københavns Kommune har en vision om, at ingen trafikanter bør komme alvorligt til skade eller blive dræbt i trafikken. Vision er fulgt op af en handlingsplan, der indeholder og prioriterer en bredspektret indsats for at sikre størst mulig sikkerhed på de københavnske veje.

For at nå målet skal trafiksikkerhed indarbejdes i alle relevante planer, projekter og beslutninger i kommunen, fra første skitse på kommuneplanniveau, gennem lokalplaner og frem til tilladelser, anlæg og drift. Antallet af tilskadekomne skal reduceres ved en lang række indsatser på byens veje, gennem kommunikation, undervisning og kampagner samt i indkøb af sikker transport og sikre køretøjer. Ydermere reduceres hastigheden løbende på en lang række veje med 10 km/t. 

Forvaltningen skal kunne målrette trafiksikkerhedsindsatser gennem bedre data. Traditionelt er det politiets rapporter, der danner grundlag for forvaltningens forebyggende trafiksikkerhedsarbejde, men andre datakilder eller selvrapporterede informationer skal også indarbejdes i trafiksikkerhedsarbejdet.

I mere end ni ud af ti ulykker er menneskelige fejl en medvirkende årsag. Forvaltningen skal derfor foruden vejtekniske indsatser uddanne og informere byens trafikanter, så de ved, hvordan de skal agere i trafikken og forstår hvorfor byen er indrettet, som den er. Indsatser for dette betegnes ”kompetente trafikanter”.

Politiets rolle er afgørende, og foruden at koordinere arbejdet bedst muligt med politiet, skal forvaltningen også arbejde på, at politiet har de nødvendige ressourcer, og at nye teknologier bliver indført for at styrke kontrolindsatsen.

Den teknologiske udvikling peger på, at biler fremover vil blive mere sikre for deres omgivelser end i dag. Forvaltningen skal sikre, at byens infrastruktur lever op til de krav, som de nye teknologier efterspørger, så veje, køretøjer og trafikanter sammen udnytter de nye teknologier bedst muligt.