Ganginfrastruktur
Retningslinjer:
Vis alle
Prioritering af ganginfrastruktur
Gang som transportform skal prioriteres i henhold til Københavns Kommunes trafikmål. Dette skal gøres ved at prioritere plads til fodgængernes fremkommelighed gennem tilstrækkeligt brede gangarealer på fortov samt ved at skabe gode krydsningsforhold for fodgængere i signalregulerede kryds og over større veje.
På grønne stiforbindelser og anden separat infrastruktur for gang og cykel skal plads til de gående vægtes på lige vilkår med de cyklende.
Tilgængelighed for alle
København skal være en fysisk tilgængelig by, hvor alle – også personer med funktionsnedsættelser - kan færdes på lige vilkår. Dette gøres ved, at der ved nyanlæg og genopretning af gader og veje gennemføres en tilgængelighedsrevision. Ligeledes skal der ved udarbejdelse af lokalplaner gennemføres en tilgængelighedsrevision af alle relevante projekter.
Redegørelse:
Vis alle
Ganginfrastruktur
Gang er københavnernes mest benyttede transportform, ligesom gang altid indgår som en del af andre ture, især til og fra den kollektive transport. Samtidig bidrager gang til et levende byliv og det fremmer sundheden at gå. Attraktive og trygge gangforbindelser skal kæde de lokale bydele sammen, skabe gode adgange til den kollektive transport og kæde den eksisterende by sammen med byudviklingsområderne. Ved nyanlæg og genopretning af gader og veje skal der skabes tilstrækkelig plads til fodgængere og i byudviklingsområderne prioriteres forhold for gående og cyklende.
Det er vigtigt, at byens gangarealer er tilgængelige for alle grupper, så byens rammer understøtter en aktiv livsførelse for alle københavnere – også personer med funktionsnedsættelser.