Bekendtgørelse af Københavns Kommuneplan 2024
Borgerrepræsentationen har den 12. december 2024 godkendt Københavns Kommuneplan 2024 med tilhørende miljøvurdering. Kommuneplan 2024 afløser Kommuneplan 2019 og de endeligt vedtagne tillæg dertil.
Kommuneplan 2024 er på baggrund af den offentlige høring ændret i forhold til det offentliggjorte kommuneplanforslag.
Den politiske behandling af kommuneplanen, herunder en gennemgang af væsentlige ændringer, en gennemgang af de modtagne høringssvar (hvidbog) samt den politiske beslutningsproces og ændringsforslag, kan findes her.
Miljøvurderingen og den sammenfattede redegørelse efter miljøvurderingsloven kan findes her.
Kommuneplanen med tilhørende miljøvurdering er d. 24. januar 2025 bekendtgjort på www.plandata.dk.
Klagevejledning
Kommuneplan 2024 kan – for så vidt angår retlige spørgsmål – påklages til Planklagenævnet, jf. planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Øvrige spørgsmål kan ikke påklages til anden administrativ myndighed. Det vil sige, at Planklagenævnet blandt andet kan behandle klager over, at vedtagelsen af kommuneplanen ikke er sket i overensstemmelse med planlovens bestemmelser herom. Uenighed i kommuneplanens indhold eller hensigtsmæssighed er derimod ikke et retligt spørgsmål, som kan efterprøves.
Klageberettigede er enhver, der har en retlig interesse i vedtagelsen samt landsdækkende foreninger, der har til formål at beskytte natur og miljø eller har væsentlige brugerinteresser i arealanvendelse, jf. planlovens § 59, stk. 1 og 2.
Klagefrist
Klagefristen udløber 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Er afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen dog altid fra bekendtgørelsen. Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller helligdag, forlænges klagefristen til den følgende hverdag. Klagefristen regnes i hele døgn. Det vil sige, at klagefristen udløber ved midnat på dagen for klagefristens udløb.
Sådan klager du
Du klager via Klageportalen, som du finder via www.borger.dk og www.virk.dk. Du logger på Klageportalen med MitID. Klagen sendes gennem Klageportalen til Københavns Kommune. I Klageportalen bedes du anføre mailadressen cbu@okf.kk.dk under Københavns Kommune. En klage er indgivet, når den er tilgængelig for Københavns Kommune i Klageportalen. I Klageportalen sendes klagen først til Københavns Kommune. Hvis Københavns Kommune fastholder afgørelsen, sender kommunen klagen videre til behandling i nævnet via Klageportalen. Du får besked om videresendelsen.
Når du klager, skal du betale et gebyr på 900 kr. for privatpersoner og 1.800 kr. for virksomheder og organisationer. Du betaler gebyret med betalingskort i Klageportalen. Gebyret tilbagebetales, hvis du får helt eller delvist medhold i klagen.
Planklagenævnet skal som udgangspunkt afvise en klage, der kommer uden om Klageportalen, hvis der ikke er særlige grunde til det.
Hvis du ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til Planklagenævnet – enten via mailadressen plan@naevneneshus.dk eller ved at sende et fysisk brev til Planklagenævnet, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Hvis du er fritaget for at bruge Digital Post, skal du oplyse dette i din anmodning.
Hvis du anmoder om at blive fritaget for brug af Klageportalen, er det vigtigt, at du giver besked til Center for Byudvikling, Økonomiforvaltningen – cbu@okf.kk.dk – eller Rådhuspladsen 1, 1550 København V. Så ved kommunen, at der er en klage på vej.
Domstolsprøvelse
Søgsmål til domstolsprøvelse af afgørelser, der er truffet af kommunen i henhold til planloven, skal være anlagt inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt, jf. planlovens § 62, stk. 1.
Hvis du vil vide mere
Læs mere om klagereglerne i Planklagenævnets vejledning: Klagevejledning Planklagenævnet (naevneneshus.dk)