Kystnærhedszonen

Københavns Kommune har ingen naturskabte kyster. Retningslinjerne for kystnærhedszonen skal derfor varetage adgangen til vandet og til at opleve byens samspil med kysten snarere end værdifulde kystlandskaber.

Retningslinjer:

Vis alle

Planlægning i kystnærhedszonen

I kystnærhedszonen, som vist på kortet, må der kun ske ny planlægning for anlæg, hvis der er en særlig planmæssig eller funktionel grund til at lokalisere dem kystnært. Anlæg omfattet af gældende lokalplaner (bl.a. kolonihaver), af pleje-/udviklingsplaner i medfør af fredninger eller af naturparkplanen for Naturpark Amager skal med respekt for hensynet til kystnærhed udvikles og realiseres som beskrevet i planerne.

Den kystnære byzone

I de øvrige dele af byen, der ligger direkte ud til kysten (den kystnære byzone), skal de fremtidige bebyggelsesforhold i overensstemmelse med planloven udformes bl.a. under hensyn til samspillet med kystlandskabet, herunder evt. kulturhistoriske eller naturmæssige interesser i området, samtidig med at der tages det fornødne hensyn til den infrastruktur, der har behov for en placering ved kysten, og til at sikre offentligheden adgang til kysten.

Redegørelse:

Vis alle

Kystnærhedszonen

Kystnærhedszonen omfatter kystområderne i ca. 3 km’s afstand fra kysten i landzone og sommerhusområder. Da stort set hele kommunen er byzone, ligger kun en meget lille del af kommunen i kystnærhedszonen. Resten af områderne inden for de 3 km fra kysten hører til den kystnære byzone. Udstrækningen af kystnærhedszonen vil kunne ændre sig i planperioden, hvis arealer overføres til byzone. Det gælder bl.a. et mindre areal på Nordøstamager, der i gældende landsplandirektiv for Hovedstadsområdet er muliggjort overført til byzone i kommunal planlægning (lokalplan).

I varetagelsen af kystnærhedszonen lægges der vægt på såvel en friholdelse for nye anlæg, der ikke kræver en kystnær lokalisering, som en sikring af befolkningens adgang til kysten. Kyststrækningen i kystnærhedszonen på Vestamager er gjort tilgængelig med en gennemgående offentlig sti. 

I kystnærhedszonen planlægges der ikke med Kommuneplan 2024 for nye anlæg. De lokalplanlagte anlæg og anlæg omfattet af pleje-/udviklingsplaner for de fredede områder (genvindings- og deponeringsanlæg som del af Københavns Miljøcenter, kolonihaver på Amager Fælled m.v.) videreføres i planperioden i kommuneplanens retningslinjer og rammer. Som led i udviklingen af Naturpark Amager skal projekter i Naturparkplanen kunne gennemføres. Det drejer sig om små anlæg med en funktionel begrundelse for kystnær placering.

Kommunens kystnære byzone har en meget sammensat karakter. På grund af bystrukturen er en stor del af denne zone uden nogen visuel eller funktionel sammenhæng med kysten. I disse områder er der ikke noget reelt samspil med kysten. De øvrige dele af den kystnære byzone er præget af kystens menneskeskabte karakter, idet en naturlig topografi er stort set fraværende. Kysten og havneområderne er i alt væsentligt skabt ved opfyldning og derfor karakteriseret ved et ensartet fladt terræn i nogle få meters højde over vandet. Bygningsmæssigt er den kystnære byzone præget af såvel sparsomt bebyggede områder, som områder med meget store bygningsvolumener, som er synlige over store afstande. 

På længere sigt kan såvel kystnærhedszonen som den kystnære byzone komme til at undergå betydelige forandringer i form af anlæg, der skal sikre byområder imod oversvømmelse fra havet. De vil som helhed være anlæg med en funktionel begrundelse for kystnær placering.

Kommunens planlægning sigter mod at give befolkningen den videst mulige adgang til kysten. Over alt hvor byomdannelse m.v. giver mulighed for det, etableres der promenader, stier og lign. langs kysten. Kun i områder med sikkerheds- og miljømæssige hindringer for offentlig adgang vil befolkningen også på længere sigt være afskåret fra at færdes langs kysten.