Havnen og vandet som fritidsområde

Københavns havne- og vandområder er en enestående ressource for friluftsliv og oplevelser. Retningslinjerne for den rekreative anvendelse af havnen skal sikre, at udviklingen af havnen understøtter fri adgang til vandet og plads til fritidsaktiviteter.

Retningslinjer:

Vis alle

Udnyttelse af havnens potentiale

Havnens potentiale som offentligt rum, som kultursted og som idrætsplads skal udnyttes bedre, og brugen af havnens land- og vandarealer som et offentligt rum til bl.a. organiseret og uorganiseret rekreativ anvendelse, maritimt foreningsliv mv. skal fremmes. I områder med få faciliteter for byliv skal der eksempelvis ved fortætning, flydende anlæg og bedre fysisk adgang til vandet m.v. gives muligheder for etablering af anlæg til fritidsformål som kultur, idræt og publikumsorienterede funktioner (f.eks. bådudlejning, café, sauna mv.)   

Rekreative, kulturelle og kommercielle anvendelser skal fordeles over hele havnens areal, så der ikke opstår konflikter på grund af for mange aktiviteter i nogle områder, mens andre områder ligger ubenyttede hen. Ved placering af konkrete anvendelser skal der tages højde for andre eksisterende anvendelser i området, de trafikale forhold samt de miljømæssige forhold, så havnen kan benyttes sikkert. 

Bygninger langs havnen bør i stueetagen i vid udstrækning rumme publikumsorienterede udadvendte anvendelser som f.eks. restauranter, gallerier, sports- og fritidstilbud m.v. samt havnerelaterede aktiviteter (bådeværksteder, -opbevaring etc.). Facaden mod vandet skal i den forbindelse udformes med adgang til de publikumsrettede aktiviteter. 

Kommunale arealer langs havnen skal udvikles rekreativt og i højere grad stilles til rådighed for idrætsaktiviteter, kulturbegivenheder m.v. Andre grundejere langs havnen skal ligeledes sikres gode muligheder for at stille deres arealer til rådighed for arrangementer og aktiviteter, der kun bør begrænses hvor væsentlige sikkerheds- eller miljøhensyn kræver det. Ved nybyggeri og ændret anvendelse bør der planlægges for aktiv brug af havnen som del af byrummet.

Adgang til vandet

Mulighederne for rekreativ brug af vandarealerne til svømning, roning, dykning og anden blød vandsport skal forbedres. Den rekreative anvendelse af vandarealerne skal kunne foretages sikkert, så ved planlægning af nye anlæg mv. skal sikkerheds- og sundhedsspørgsmål vurderes. 

Større indskrænkninger af vandarealet i havnen ved opfyldning eller permanente konstruktioner (store faste brygger, trædæk, broer m.v.) bør som hovedregel kun ske, hvor de tjener et rekreativt eller kulturelt formål, skaber bedre forbindelse (f.eks. gang- og cykelbro) eller giver ny adgang til vandet. 

Der skal i byudviklingsområder og ved nybyggeri langs kajkanten sikres en offentligt tilgængelig promenade på min. 8 meters bredde samt stedvis adgang fra kajen til vandet.

Redegørelse:

Vis alle

Havnen og vandet

Havneområderne rummer masser af plads til og gode forudsætninger for friluftsliv. Mange former for udeliv og rekreation kan finde plads ved vandet, men i kraft af havnens størrelse vil der være stor forskel på, hvor intenst by- og friluftslivet udfolder sig, og ikke mindst hvilke typer anvendelse der er hensigtsmæssige på forskellige steder i havnearealet. De rekreative muligheder langs havnen er primært knyttet til promenader, pladser, grønne områder og klubarealer m.v., men også ledige bygninger på havneområderne kan bruges til fritidsaktiviteter, så der kan udvikles levende miljøer, hvor land- og vandsport etc. mødes. 

Der er en stigende interesse for såvel organiseret som selvorganiseret vandsport og dermed også for faciliteter og adgangsmuligheder mellem land og vand. Arrangører af kulturbegivenheder, fester og andre fritidsaktiviteter har fokus på havnens muligheder og bidrager til at udvikle dem. Tilsvarende ønsker foreningslivet med fokus på den maritime kulturarv i havnen, eksempelvis større træsejlere og andre bevaringsværdige skibe, bedre muligheder for at fortøje og vedligeholde deres skibe i havnen.

Udvikling af havnens potentiale

Københavns Kommune arbejder løbende for at forbedre mulighederne for badning. Tilstrømningen til Amager Strandpark, strandene i Svanemøllebugten og i Valbyparken samt det voksende antal havnebade er stor, og der er udviklet nye muligheder for vinterbadning. Kommunen har desuden åbnet for yderligere bademuligheder i form af nye badezoner uden særlige anlæg, udvidede åbningstider, dyppezoner til vinterbadning mv.  Kommunen undersøger mulighederne for at udvide såvel antallet af badezoner samt omfanget af de eksisterende badezoner.

Københavns Kommune har en række indsatser for at øge havnen og vandets værdi for fritidslivet, såvel strategiske tiltag som den vedtagne vision ”En havn af muligheder” fra 2014 og mere konkrete indsatser som det flydende aktivitetshus ved Sandkaj fra 2019. Den løbende udbygning af Havneringen som færdselsrute for gående, løbere, cyklister m.v. har øget tilgængeligheden og kendskabet til de forskellige havneområder. 

Havnens brugere udgør en af de væsentligste ressourcer for nye idéer og kompetencer til at føre dem ud i livet. Københavns Kommune og By & Havn varetager løbende inddragelse af havnens brugere for at indsamle ideer til nye måder at bruge rammerne i havnen på og gøre dem attraktive for flere brugere og så vidt muligt hele året. De indhøstede erfaringer mv. indgår i det fremtidige arbejde med at udvikle havnens rekreative potentiale. 

Selskabet By & Havn forvalter store dele af vandområderne i kommunen. Selskabet har i 2021 revideret sit havnereglement, så der gives bedre muligheder for rekreative aktiviteter.  By & Havn formidler løbende information om mulighederne for anvendelse af havnen via bl.a. appen “KBH Havn”. Med sin strategi for den rekreative havn, Det blå byrum, åbner selskabet for yderligere rekreativt fokus og styrket dialog om muligheder og væsentlige hensyn. Selskabet udarbejder en zoneplan for Københavns Havn, hvori zoner målrettet forskellige typer af anvendelser kan danne grundlag for at udpege, hvor der er potentiale for flere og nye aktiviteter i havnen. Zoneplanen danner grundlag for selskabets forvaltning af sine kompetencer, herunder havnereglementet.