Virksomheder med særlige beliggenhedskrav

Virksomheder med særlige beliggenhedskrav er særligt forurenende erhvervs- og forsyningsvirksomheder, tekniske anlæg mv., der ikke kan placeres integreret i byen. Derfor forbeholdes en række områder til virksomheder og anlæg af denne karakter.

Retningslinje:

Vis alle

Områder til virksomheder med særlige beliggenhedskrav

Områderne vist på kortet forbeholdes virksomheder med særlige beliggenhedskrav (miljøklasse 6 og 7) samt for Prøvestenens vedkommende også transport og distributionserhverv (miljøklasse 6 og 7 og lavere miljøklasser). Der må ikke gives tilladelse til at placere virksomheder i områderne, der begrænser den fremtidige lokalisering af virksomheder med særlige beliggenhedskrav. Der kan dog planlægges for zonering af områderne i forskellige miljøklasser, hvis det bidrager til at sikre lokalisering af denne type virksomheder og sikrer eksisterende virksomheders udviklingsmuligheder. 

Redegørelse:

Vis alle

Virksomheder med særlige beliggenhedskrav

Områderne til virksomheder med særlige beliggenhedskrav er ikke fastlagt af kommunen, men følger af udpegninger i det statslige landsplandirektiv, Fingerplan 2019. De er også optaget i kommuneplanens rammebestemmelser for de relevante områder. 

Kommuneplanens retningslinjer for miljømæssig lokalisering følger Miljøministeriets klassificeringssystem for virksomheder. Virksomhederne er opdelt i 7 klasser afhængig af deres forventede forurening. Virksomheder med særlige beliggenhedskrav tilhører de mest forurenende klasser, 6 og 7, der som udgangspunkt stiller store krav til afstanden til miljøfølsomme anvendelser for ikke at påvirke dem over det tilladelige.

Virksomheder af klasse 6 og 7, der kan medføre henholdsvis „betydelig“ og „omfattende“ forurening, kan kun placeres i områder, der er udlagt til formålet i gældende lokalplaner eller inden for de områder, der i rammerne er specielt udpeget til sådanne formål. I alle tilfælde kan det kun ske efter en konkret vurdering. For virksomheder af klasse 6 er den vejledende afstand til miljøfølsomme områder 300 m, og for klasse 7 er den 500 m. 

Landsplandirektivet (Fingerplan 2019) viderefører udpegningen af tre områder i kommunen til virksomheder med særlige beliggenhedskrav: Refshaleøen/Lynetten, Kraftværkshalvøen (Amagerværket og forbrændingsanlægget ARC) og Prøvestenen. Sidstnævnte er også udpeget til transport- og distributionsvirksomheder, der kan være i lavere miljøklasser end 6 og 7. 

De tre udpegninger har ikke været ændret i en lang årrække. I denne periode vurderes efterspørgslen efter lokaliseringsmuligheder til virksomheder med særlige beliggenhedskrav samlet set at have været faldende. Der er typisk tale om produktionsvirksomheder med betydelig forurening, der udgør en meget begrænset og vigende andel af det københavnske og hovedstadsområdets erhvervsliv. De to af områderne rummer alene forsyningsvirksomheder (et renseanlæg på Lynetten og affaldsforbrænding samt et kraftvarmeværk på Kraftværkshalvøen). Forsyningsanlæg er ikke per definition virksomheder med særlige beliggenhedskrav og findes således også en lang række andre steder i byen i områder med lavere miljøklasse.

Det er relevant at følge det konkrete arealbehov og de teknologiske muligheder for en reduceret miljøpåvirkning med henblik på at tilpasse de udpegede områder til det faktiske fremtidige behov, så udpegninger til særligt forurenende virksomheder ikke lægger større begrænsninger på brugen og udviklingen af byen end nødvendigt. 

Zonering indenfor områderne

Muligheden for en zonering i den kommunale planlægning er allerede anvendt for Kraftværkshalvøen, der i kommuneplanens rammer er underopdelt i rammeområder med forskellig miljøklasse. I rammerne for lokalplanlægning fastholdes det , at der kan ske en zonering af Prøvestenen med henblik på en hensigtsmæssig fremtidig lokalisering og fordeling af virksomheder med særlige beliggenhedskrav samt transport- og distributionsvirksomheder.

Prøvestenen rummer kun i begrænset omfang egentlige produktionsvirksomheder, da området er udlagt til havnerelaterede erhverv. Prøvestenen har til gengæld som område til havneformål en særlig stor betydning for transport- og distributionsvirksomheder, hvad enten disse har særlige beliggenhedskrav (herunder også som risikovirksomheder) eller i realiteten ikke udgør en så stor miljøbelastning (eller risiko), at de nødvendigvis må klassificeres som miljøklasse 6 eller 7. Denne betydning rækker ud over alene at forsyne København, da brændstoffer til såvel lufthavnen som hovedstadsområdet i øvrigt leveres herfra. Også råstoffer og byggematerialer herfra er væsentlige ud over kommunegrænsen. Der forventes på længere sigt en omstilling af disse erhverv imod mere klimavenlige brændstoffer/materialer og genanvendelsesbaserede løsninger. Det kan give muligheder for en optimeret anvendelse af området, der kræver et langsigtet perspektiv for arealer og investeringer.

Sideløbende med udarbejdelsen og vedtagelsen af Kommuneplan 2024 forløber miljøkonsekvensvurderinger af mulige placeringer af et tilslutningsanlæg for en Østlig Ringvej og et kontrol- og vedligeholdelsescenter for en ny metrolinje på dele af Prøvestenen. En eventuel ny lokalplanlægning for Prøvestenen vil afvente udfaldet af disse undersøgelser og beslutninger om infrastrukturen i området.