Bilparkering

Parkeringsnormer for biler.

I forbindelse med nybyggeri eller ændret anvendelse af bebyggelse skal der etableres et antal parkeringspladser, som skal være i størrelsesordenen og ikke må overskride normerne i denne tabel. Parkeringspladser er angivet pr. kvadratmeter etageareal. 

Der er en række supplerende bestemmelser til de generelle normer i tabellen, som fremgår nedenfor. 

Funktion/ BydelCentrumTætby & byudviklingsområderØvrig by
Bolig (1)1:3571:2501:214
Erhverv (2, 3)1:2141:2141:143
Grundskole (4)1:7141:6071:464
Daginstitution  1:2861:2861:179
Kollegie- og ungdomsbolig 1:8571:8571:857
Plejecenter/ plejebolig  1:7141:7141:714
Butik (5)1:1431:1431:100


Se kort over, hvilke dele af Københavns Kommune der er i ”Centrum” og ”Tætby & byudviklingsområder”. 

Offentlige og almene formål

Ved byggeri til brug for offentlige og almene formål, herunder f.eks. uddannelse (erhvervsskoler, universiteter mv.), døgninstitutioner og botilbud, kulturelle og rekreative funktioner (museer, biblioteker, koncerthuse mv.) samt boliger til socialt udsatte, fx skæve boliger fastsættes parkeringsdækningen efter en konkret vurdering på baggrund af ejendommens/områdets anvendelse og beliggenhed i byen, antal ansatte og besøgende mv. Parkeringsdækningen til de 20 % af almene nye boliger, der indrettes til meget små boliger til boligsocial anvisning til Socialforvaltningens målgrupper, fastsættes ligeledes efter en konkret vurdering.

Husbåde

Parkeringsdækningen ved husbåde fastsættes med udgangspunkt i husbådens funktion og beliggenhed, jf. ovenstående tabel. Kravene til parkering kan dog reduceres, hvis anlæg af parkering kan vanskeliggøre adgang til vandet, hindre skabelsen af attraktive havnemiljøer mv. Parkering på private kajer, veje og grundarealer kan indgå i parkeringsdækningen. 

Funktioner af ekstensiv karakter

Ved etablering af funktioner af ekstensiv karakter med hensyn til antal ansatte og besøgende, f.eks. lagerhoteller, arkivbygninger, tekniske anlæg mv. fastsættes parkeringsdækningen efter konkret vurdering på baggrund af ejendommens/områdets anvendelse og beliggenhed i byen, antal ansatte og besøgende mv. 

Mindre byggeprojekter og udnyttelse af tagtager

Ved mindre byggeprojekter, fx huludfyldning, påbygninger og tilbygninger, og ved udnyttelse af tagetager i eksisterende bebyggelse kan parkeringskravet fastsættes efter en konkret vurdering med mulighed for at reducere til 0. Stationsnærhed, begrænsede friarealer, projektets mindre omfang i forhold til den eksisterende bebyggelse og proportionalitetshensyn kan blandt andet indgå i vurderingen. 

Ændret anvendelse af eksisterende bebyggelse

Ved ændret anvendelse af eksisterende bebyggelse kan parkeringskravet fastsættes efter en konkret vurdering. Anvendelsen, stationsnærhed og begrænsede friarealer kan blandt andet indgå i vurderingen. Det kan konkret vurderes, at der ikke stilles krav om yderligere parkeringspladser til bebyggelsen.

Delebiler, elbiler mv. og ladeinfrastruktur

Der kan i lokalplaner stilles krav om, at en andel af parkeringspladserne forbeholdes delebiler, elbiler eller andre biler, der kører på alternative drivmidler. Der kan endvidere stilles krav om, at der skal opsættes ladeinfrastruktur til elbiler og andre biler, der kører på alternative drivmidler.

Reduceret parkeringsnorm

I alle byudviklingsområder kan parkeringsnormen efter en konkret vurdering reduceres med 20 pct. for alle funktioner på baggrund af områdets stationsnærhed og forbindelse til cykelinfrastruktur mv. Det skal sikres, at der er tilstrækkelig parkering til beboere, butikker og arbejdspladser mv. 

Generelle krav

Parkeringspladser skal tilvejebringes på egen ejendom. I lokalplaner kan det efter konkret vurdering tillades, at parkeringsdækningen finder sted i kvarteret, f.eks. på private fællesveje eller i parkeringsanlæg.  

Særlige bemærkninger

1) Til énfamiliehuse skal der etableres 1 parkeringsplads pr. bolig. Parkeringsdækningen til bo- og byggefællesskaber fastsættes efter en konkret vurdering.

2) Parkering til hotel og håndværkserhverv kan fastlægges efter en konkret vurdering.

3) Ved kontorbyggeri kan parkeringsdækningen efter en konkret vurdering maksimeres eller minimeres, hvis der er et højere eller lavere parkeringsbehov. I centrum, tætbyen og byudviklingsområderne kan parkeringsdækningen maksimeres til 1 plads pr. 143 m² eller minimeres til 1 plads pr. 286 m². I øvrig by kan parkeringsdækningen maksimeres til 1 plads pr. 100 m² eller minimeres til 1 plads pr. 200 m². I vurderingen af det konkrete antal pladser indgår bl.a. lokalisering i forhold til kollektiv trafik og vejnet, virksomhedens behov mv.

4) Der stilles ikke krav om parkering ved etablering af idrætshal, madskole mv. i tilknytning til en grundskole.

5) Til butikker med pladskrævende varer skal der etableres 1 parkeringsplads pr. 71 m².

Printvenlig version